mandag den 2. april 2012

Jordbær-Asti mousse

I morgen har min søster fødselsdag - hun fylder 17 år.. Hold nu kæft! Det forstår jeg slet ikke :) .. Nå, men hun har bestilt kage, og det skal hun da selvfølgelig så have! :) .. Jeg har længe haft lyst til at afprøve en Jordbær-Asti mousse, som jeg så et sted på nettet - og den er gooodt nok lækker altså! :)

Asti var dog ikke til at opstøve (det plejer jeg ellers aldrig at have problemer med at finde), så i stedet blev det Verdi's Sparkeltini, jeg brugte :) Og så tilsatte jeg også noget hvid chokolade! :)

Smagsingredienserne til denne LÆKRE mousse

Ingredienser:
1 bæger past. æggehvider
1 bæger past. æggeblommer
150 g. sukker
min. 300 g. frosne jordbær
½ liter fløde
6-7 blade husblas
ca. 1 dl. asti (med eller uden smag efter ønske)
100 g. hakket hvid chokolade eller mere efter smag og behag

Fremgangsmåde:
  1. Læg husblassen i blød i rigeligt med koldt vand. 
  2. Jordbærrene puttes i en grydes, og de skal lige op og koge. 
  3. Mos eller blend jordbærgrøden, så den bliver fin og ensartet. Tag gryden af blusset. Hvis du ønsker din jordbærmousse skal være lyserød i farven, kan du tilsætte lidt rød frugtfarve nu. 
  4. Hæld Asti i jordbærgrøden og rør rundt. 
  5. Tag husblassen op af vandet og vrid det værste vand ud af det. "Dump" det direkte i gryden og rør rundt til det er smeltet og grøden er ensartet og fin. Lad det stå og køle af mens du fortsætter med det andet.
  6. Æg og sukker piskes til æggesnapsen er hvid og luftig. Gerne i 5 min. eller mere. 
  7. Fløden piskes til en stiv flødeskum - lige før smør-stadiet.
  8. Chokoladen hakkes fint.
  9. Når jorbærmassen er helt afkølet kommes den i æggesnapsen og det hele blandes godt. Derefter vendes flødeskummen i lidt af gangen til en luftig masse.
  10. Den hakkede chokolade vendes i moussen. 
  11. Hæld moussen i en frysepose og bind knude på den og sæt den på køl. Når den skal i kagen, klipper du et hjørne af posen og sprøjter det på bundene. Jeg lader den stå på køl i 20-30 min. og lægger så kagen sammen og lader moussen stivne i kagen.
Jordbær er kogt og blendet til ensartet masse.
Æg og sukker piskes til æggesnapsen er hvid og luftig. Gerne i 5 min. eller mere.
Æggemassen når den er pisket færdig.
Chokoladen hakkes fint. 
Når jorbærmassen er helt afkøles kommes den i æggesnapsen og det hele blandes godt. Derefter vendes flødeskummen i lidt af gangen til en luftig masse.
Den hakkede chokolade vendes rundt moussen.  


Rigtig god fornøjelse! 
- Camilla

3 kommentarer:

  1. Den låner jeg. Dejlig simpelt opskrift i tråd med den måde jegplejerat gøre det på ;)

    SvarSlet
  2. mangler bare noget reven skinke så den hjemme....:-)

    SvarSlet
  3. Hvor stor en kage dække den her opskrift?

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..