fredag den 29. juni 2012

Pork Chops with roasted carrots and beetroots a'la Jamie Oliver

Jeg er stadig lidt bombet oven på hjernerystelsen - jeg får stadig meget hovedpine, og bliver også rigtig svimmel. Det er åbenbart en ordentlig tur jeg har fået mig :) .. Jeg har været ude at cykle 10 km. i dag sammen med kæresten (som løb) - bare sådan for at komme stille og roligt i gang igen. Men nu er jeg færdig!!! Jeg er møg svimmel og træt. Så det gør mig ikke så meget, at maden i dag er noget, der egentligt passer sig selv.

I aften skal vi have en ret (om end noget modificeret), som jeg så i et Jamie Oliver program, hvor han lavede mad i sin have :) .. Jeg er ellers ikke så meget til Jamie Oliver - han er en super sød og sympatisk mand, men jeg synes, hans mad er lidt 'greasy'.. Men den her opskrift lød altså rigtig lækker! :) "Roasted carrots and beets with the juiciest pork chops" = Svinekoteletter med stegte gulerødder og rødbeder i timian, hvidløg, balsamico og appelsinjuice.



Ingredienser:
2 store svinekoteletter
350 g. gulerødder (nye med stilk)
350 g. rødbeder
6 fed hvidløg
1 appelsin
3 spsk balsamico
1 citron
Timian
Salvie

Fremgangsmåde:

  1. Tænd ovnen på 220 grader.
  2. Gulerødderne vaskes grundigt og kommes i en gryde med vand. Rødbederne skrælles og kommes i en anden gryde. Grøntsagerne koges med salt i 15-20 minutter - til de akkurat er møre.
  3. Når grøntsagerne er kogte hældes vandet fra og de skal krydres med det samme mens de er varme. Grøntsagerne vendes med timian, knust hvidløg, salt og peber, balsamico og appelsinsaft. 
  4. Grøntsagerne fordeles i et ovnfast fad og bages i ovnen i ca. 30 min. eller til de er gyldne.
  5. Imens grøntsagerne bages placeres koteletterne på et spækbræt og krydres med salt og peber. Frisk salvieblade kommes på kødet.
  6. Når grøntsagerne begynder at tage farve opvarmes en ildfast pande. 
  7. Olie opvarmes på panden og koteletterne kommes på. Når den nederste side har fået god farve vendes koteletterne rundt og kommes i ovnen i 10-15 minutter til de har fået en sprød stegeskorpe og en saftig midte.
  8. Når koteletterne er færdige i ovnen kommes de på tallerknerne og det meste af fedten hældes fra panden. Citronen pressen over panden så de små klistrede og karameliserede stykker fra panden opløses til en lækker velsmagende 'sauce', som hældes over koteletterne.
  9. Bon appetit.
Grøntsagerne koges.

Marinade og krydderi til grøntsagerne er lavet klar.

Grøntsagerne er krydret og hældt i et ildfast fad (sammen med resten af den flydende marinade) og skal nu i ovnen i ca. 30 minutter. 
Kødet krydres med salt og peber og frisk salvie. 
Bøfferne må gerne være høje - så når de ikke at blive tørre.
Kødet steges på den ene side til de har fået en mørk farve - vendes derefter rundt og panden stilles i ovnen i ca. 10 minutter til de har fået en sprød stegeskorpe og saftig midte. 

Velbekomme!
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..