søndag den 7. oktober 2012

Mini-burgere

I dag har jeg som i ved haft svigerfamilien til fødselsdag. Vi fik vanen tro boller og lagkage  - og den var altså et hit af den anden verden. Sjældent har jeg fået så meget ros for en lagkage. Men som i nok også ved, skulle vi også have mini-pølsehorn, mini-pizzaer, mini-burgere etc.. Og jeg lyver ikke, når jeg siger, at der var mad til en helt spejderlejer - alle har i dag fået et par poser med hjem af den ene eller den anden art. :) Opskriften på mini-pølsehornene fik i i går, i dag får i opskriften på mini-burgerne, og i morgen følger opskriften på mini-pizzaerne :) .. Opskriften på burgerboller er næsten ens med den til pølsehornene - jeg brugte bare smør til burgerbollerne i stedet for olie, som jeg gjorde til pølsehornene.



Ingredienser (ca. 20 stk.):
Burgerboller:
50 g smør
½ liter mælk
50 g gær
4 tsk sukker
1½ tsk groft salt
800 g hvedemel
evt. sesamfrø

Bøffer:
1½ kg hakket oksekød (ca. 6% fedt)
1 spsk groft salt
friskkværnet peber

Fremgangsmåde: 
  1. Burgerboller: Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. 
  2. Hæld mælke/smøret i en skål og rør gæren ud heri (det skal kun være lunt - hvis det er for varmt dræber det gæren, og så hæver dejen ikke).
  3. Når gæret er rørt helt ud tilsættes sukkeret, saltet og melet og dejen æltes godt sammen med hænderne til en smidig dej (den må gerne klistre en lille smule).
  4. Kom dejen tilbage i skålen og dæk den med et rent viskestykke. Stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1 time. 
  5. Når dejen er hævet æltes den godt igennem og deles 20-24 stykker. Form dejen til kugler og tryk dem let flade (ca. 5 cm i diameter), og sæt dem på plader med bagepapir. 
  6. Lad burgerbollerne efterhæve tildækket i ca. ½ time. 
  7. Pensl med æg og drys evt, med sesamfrø. 
  8. Bag bollerne midt i ovnen i 10 minutter ved 225 grader.
  9. Minibøffer: Rør kød, salt og peber sammen. Form 20-24 bøffer - samme størrelse som burgerbollerne. Steg bøfferne ved jævn varme, ca. 1½ min. på hver side - eller til de er gennemstegte.
  10. Kom bøfferne i de varme burgerboller og fyld med dit yndlings burgerfyld :)
Smøret smeltes.
Mælken tilsættes.
Dejen er klar til hævning. 
Burgerbollerne er formet og klar til at blive bagt.
De færdigbagte burgerboller. 
De færdige burgere med ketchup, remoulade, bøf, ost, bacon og ristede løg. MUMS!

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

1 kommentar:

  1. Hejsa ;-D

    Jeg har lige gennem pløjet din blog og tilmeldt mig som fast læser... du har utrolig mange ting, jeg skal afprøve...

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..