fredag den 5. oktober 2012

Saftige hvidløgsbrød

I aften havde jeg simpelthen en ustyrlig lyst til Spaghetti Bolognese - kender i ikke det? :) .. Så det besluttede jeg mig for, at vi skulle have til aftensmad. Min opskrift på Bolognese skal jo simre i nogle timer, så den satte jeg over ved 15.30 tiden - og mens den simrede passede det lige nøjagtigt med, at jeg kunne få indhentet noget læsning.

Til Bolognesen synes jeg, vi skulle have nogle hvidløgsbrød - det er jo oktober måned; altså måneden for Allehelgensaften. Ifølge folketroen er det den aften, hvor hekse, genfærd og mørkets magter er løs for at vanære og håne de helgener, der festligholdes på Allehelgensdag. Og vi ved jo alle, at der derfor er massere af vampyrer på spil i denne måned, og så er det jo ikke helt dumt at komme dem i forekøbet med en omgang hvidløg vel? (Nå ja, og så elsker jeg også bare hvidløg - og røverhistorier)


Ingredienser (4 stk.):
4 skiver brød (jeg brugte franskbrød)
2-3 spsk. smør
3 fed hvidløg
Salt&peber

Fremgangsmåde:
  1. Kom smørret i en skål, pres hvidløget deri, og bland det godt sammen - krydr med salt og peber.
  2. Skær fire gode skiver af dit brød, og smør dem med et godt lag hvidløgssmør. Skulle det være tilfældet, at brødet er meget frisk og blødt, kan man lige riste det i ovnen i et par minutter. 
  3. Rist hvidløgsbrødene i ovnen til de er gyldne og sprøde. Det kan være en god idé at  bruge grillprogrammet mod slutningen af bagningen.
  4. Serveres straks.
Tips til variationer:
- Disse brød er også rigtig gode, hvis man blander en smule revet ost i hvidløgssmørret.
- Tilsæt en smule friskhakket persille 
- Tilsæt en smule tørret basilikum (det elsker jeg - men jeg var løbet tør for basilikum i denne opgang)


Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..