lørdag den 6. oktober 2012

Små pølsehorn

I morgen får jeg en min svigerfamilie på besøg - og de skal forkæles lidt! :) .. De kommer i anledningen af min fødselsdag, og vi skal derfor have boller og lagkage. I min svigerfamilie er det sådan helt fast kutyme, at man også serverer mad til fødselsdage, hvad enten det er på restaurant eller derhjemme. Vi skal spise her hos os - og kæresten synes det kunne være noget så hyggeligt, hvis jeg lige biksede en masse små retter sammen :P .. Og her snakker vi ikke sådan noget tapas-agtigt-noget - næ nej, almindelig mad i miniature udgaver :P .. Så vi skal altså have forskellige variationer af fastfood (nå ja, der er ligesom ikke rigtig noget 'fast' over det, når man laver det selv... men alligevel) i miniudgaver! :P .. Mini-pølsehorn, mini-burgere, mini-pizza, mini-frikadeller etc. (opskrifer følger) :P .. Jeg skal en tur i byen i aften og regner derfor med at være noget kvæstet i morgen, så jeg er simpelthen nødt til at lave nogle af tingene i dag - f.eks. pølsehornene :)

Opskriften på pølsehorn er faktisk meget lige til - min version er i hvertfald ikke så forskellig fra opskriften på boller :P .. Jeg ved ikke om det er helt forkert - skal ikke gøre mit til pølsehorns-ekspert, men jeg synes i hvertfald at de smager pragtfuldt! :)



Ingredienser (24 stk. minipølsehorn):

500 g mel efter ønske (Jeg brugte hvedemel)
2,5 dl Lunken vand
1 dl. olie
50 g Gær
2 tsk Sukker
1 tsk Salt
500 g. pølser
1 æg til pensling

Fremgangsmåde:
  1. Smuldr gæren i det lunkne vand og rør til det er helt opløst.
  2. Tilsæt de øvrige ingredienser og sigt melet i lidt ad gangen.
  3. Ælt dejen godt og tilsæt evt. lidt mere mel, hvis der er behov for det. Det gør ikke noget, at dejen til pølsehornene klæber lidt til hænderne (det gør bare, at hornene ikke blive så tørre)
  4. Når dejen er æltet sættes den til hævning et lunt sted i ca. 15 minutter. 
  5. Når dejen har hævet, deles den i to og hviler yderligere. 
  6. Imens dejen hæver deles pølserne i tilpas store stykker (alt efter om man vil lave almindelige eller mini-pølsehorn)
  7. Når dejen har hævet rulles hvert stykkes ud i en stor cirkel, som deles i 8 stykker (præcis som man udskærer en pizza). Læg pølsen på den brede ende og rul dejen rundt om pølsen fra den brede ende og frem.Dejstykkerne udrulles til firkanter ca. 15 x 60 cm, som skæres ud i trekanter, ca. 12 stk. hver. 
  8. Pølsehornene efterhæver tildækket et lunt sted ca. 30 minutter. 
  9. Pensl hornene med æg/kold kaffe/mælk eller hvad du ønsker og bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 15 minutter midt i ovnen.

Gæret er rørt ud i vandet og salt og sukker er tilsat - nu mangler melet.
Alle ingredienserne er rørt sammen og dejen trillet til en kugle. Dejen hæver nu i 15 minutter. 
Dejen trilles til 2 kugler som hæver yderligere 15 minutter.
Pølserne er skåret i passende stykker.
Pølserne rulles med dejen til et flot horn.
Ubagt pølsehorn.
Klar tl at komme i øvnen 15 minutter ved 200 grader (forvarmet).
De færdige pølsehorn
Mums.
Super lækre pølsehorn - perfekte til madpakken, picnickurven eller bare som snack.

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

1 kommentar:

Kom gerne med dine tanker om opskriften..