mandag den 19. november 2012

Rødbedesalat m. feta, granatæble og græskarkerner

Jeg har længe godt kunne tænke mig, at lave en rødbedesalat - fordi rødbeder bare er så smukke i farven(!) og smager dejligt. Derudover er jeg tosset med granatæblekerner og feta.. Kunne det så have passet bedre ind, at jeg stødte på denne opskrift - rødbedesalat med granatæble, feta og græskarkerner? Næppe. Faktisk har det nok nærmere været et tegn fra de højere magter. Jeg ændrede lidt i fremgangsmåde og ingredienser, og udelod dressingen. Men inspirationen er altså kommet derfra, hvis nogle skulle være interesseret :) .. Salaten fik vi til en omgang grønne hakkebøffer. Og det smagte altså deejligt! :)



Ingredienser:
2 personer

2 rødbeder
1 granatæble
50 g. græskarkerner
100 g feta i hvidløg og oliven (jeg bruger den fra Taverna)

Fremgangmåde:
  1. Salaten: Rødbederne skrælles og koges i 5-10 minutter - køles af (eller blot så man ikke brænder sig på dem)
  2. De kogte rødbeder rives på den grove side af et rivejern (brug handsker - man får HELT røde fingre).
  3. Fetaosten smuldres (brug evt. en gaffel til at mose) og drysses oven på rødbederne. 
  4. Granatæblet deles i to, og skrælles bukkes den 'forkerte' vej, således at kernerne kommer ordentligt til syne og løsner sig fra skrællen. Kernerne fjernes fra granatæblet (undgå den hvide hinde, da den er bitter) og skrællen kasseres. Drys kernerne over salaten.
  5. Græskarkernerne steges på hen varm, tør pande og drysses over rødebedesalaten som serveres som tilbehør til f.eks. noget lækkert kød :)
Rødbederne er skrællet og revet på den grove side af rivejernet.
Feta'en er smuldret og drysset over sammen med kernerne fra granatæblet. 
Græskarkernerne er ristet og drysset over, og salaten er klar til servering. 
Den færdige salat.
Se lige de farver! 

Ha' en dejlig aften!
- Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..