onsdag den 16. januar 2013

Chokoladekage - uden mel, mælk og sukker

... I øjeblikket udforsker jeg, hvad det gør for min krop, at jeg undvære korn (herunder mel m.v.), mælkeprodukter (med undtagelse af fede produkter over 38 %, og fast ost lagret i minimum 6 måneder, som jeg indtager i moderation), og sukker (herunder diverse sødemidler).. Der kommer en uddybende forklaring under 'inspiration' inden for den næste uges tid :) ... Men hvad gør man så, når trangen til noget sødt så alligevel er der?? Man bager simpelthen en chokoladekage uden de forbudte ingredienser.

Kagen er lavet på bananer, dadler, og hasselnødder og er et glimrende alternativ til den traditionelle chokoladekage. Den er uden sukker, mel og mælk - og så er den uden mærkelige E-numre og andet skidt. 

Jeg fik ikke taget særligt mange billeder undervejs - faktisk fik jeg kun taget af det første skridt - og det færdige resultat - men i virkeligheden skal kages også bare blendes. Så der er ikke så meget hokus pokus over det :)

Jeg vil næsten våge at påstå, at man ikke finder bedre erstatning for den rigtige usunde kage :) Så giv jeg endelig i kast med den..


Ingredienser (medium kageform):
4 bananer
4 æg
8 dadler (uden sten og uden sukkerlage)
2 spsk olivenolie
300 g. hasselnødder
3 dl. kakaopulver (usødet naturligvis)
2 tsk. vaniljepulver (ikke at forveksle med vaniljesukker)

Fremgangsmåde:
  1. Hasselnødderne kommes i en blender og blendes fint til 'mel'.
  2. Stenene fjernes fra dadlerne, som kommes i blenderes sammen med resten af ingredienserne.
  3. Det hele blendes godt og kommes derefter i en smurt bageform.
  4. Bages 25-30 minutter ved 175 grader. 
  5. Serveres evt. med en klat flødeskum/cremfraishe 38% og en håndfuld hindbær.

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..