mandag den 21. januar 2013

Gammeldags oksesteg m. rosmarinstegte gulerødder og syndig sauce

I dag har jeg været til min sidste eksamen i denne omgang, og det betyder, at jeg nu har ferie indtil d. 5 februar. Det er virkelig virkelig tiltrængt skal jeg lige hilse at sige. Jeg har efterhånden haft rigtig mange eksamensperioder og semester, men jeg synes, der har været noget over det her semester, der har været ekstra hårdt. Det har faktisk været et lorte-semester, hvis jeg skal være helt ærlig. Fagene har som sådan været gode nok, og jeg kan egentlig ikke forklare, hvorfor jeg har det sådan - måske er det bare fordi år 2012 generelt ikke var mit år. I hvertfald har det tilsvarende været en rigtig hård læseferie, og jeg har virkelig virkelig knoklet synes jeg. I dag var som sagt sidste eksamensdag, og jeg skulle op i Psykiatriret - som jeg faktisk frygtede en hel del. Det viste sig, at det havde jeg absolut ingen grund til :)

Så... Nu fejre vi, at jeg har ferie, (og at bloggen er nået 100.000 besøgende - jaaah) med en god gammeldags oksesteg med rosmarinstegte gulerødder, ærter og en lækker lækker syndig sauce! Hvis jeg ikke havde haft eksamens-hjerne havde jeg måske valgt en anden anretning på tallerkenen - så ikke gulerødderne stjal hele billedet, men sådan blev det ikke :P



Ingredienser:
Steg og sauce:
700 g. økologisk oksegrydesteg
Olie  og klaretsmør til bruning
1 alm. løg
2 mellemstore gulerødder
2 fed hvidløg
4 forårsløg
1 stor rødbede
1 stor persillerod
2 friske timian stænger
Vand
1,5 dl. rødvin
0,5 dl. piskefløde
Salt og peber

Tilbehør:
400 g. gulerødder
frosne ærter

Fremgangsmåde:
  1. Smør og olie smeltes i en gryde med høje kanter. Stegen kommes ved og brunes godt på alle kanter - også enderne.
  2. Hvidløgene knuses med den flade side af en bred kniv og kommes ved sammen med den friske timian.
  3. Imens klargøres grøntsagerne til saucen (IKKE dem der står under 'tilbehør') - grøntsagerne skæres i passende stykker og kommes i gryden til kødet. 
  4. Rødvinen tilsættes sammen med vand så det dækker op til midten af stegen - Låget kommes på gryden, blusset skrues ned på 4 og stegen får lov at simre ca. 2 timer.
  5. Imens nydes et glas rødvin.
  6. Når der er ca. 1/2 time tilbage af kogetiden skrælles gulerødderne.
  7. Gulerødderne kommes på en pande med lidt smeltet smør og steger til de er møre - gerne med bid. Ærterne tilberedes efter anvisningerne på pakken.
  8. Når stegen er færdig tages den op af gryden og får lov at hvile tildækket mens saucen laves. 
  9. Timianstænglerne fiskes op af væsken og grøntsagerne blendes med en stavblender. Fløden tilsættes og saucen får et hurtigt opkog.
  10. Det hele anrettes på en tallerken og serveres med et glas rødvin - og et smil :)
  11. Bon appetit.

Klaret smør og olie opvarmes i en gryde.
Kødet brunes på alle sider. 
Timian og rosmarin tilsættes og 
Imens kødet bruner klaregøres grøntsagerne. 
Grøntsagerne tilsættes sammen med vand og rødvin. 
Gulerødderne kommes på panden med friskhakket rosmarin.
Undskyld kvalitet!!
Kødet tages op - grøntsagerne blendes til en ensartet sauce uden klumper og fløden tilsættes.
Krydr med salt og peber.
Det hele anrettes på en tallerken.
Nydes med et glas rødvin.
Bon appetit :)
 

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

3 kommentarer:

  1. Ej hvor ser det lækkert ud :D

    SvarSlet
  2. hvor mange personer er der til ?
    vi skal være ca 8 kvinder der skal spise det som hovedret, forretten er tarteletter m høns i asparges og desserten er citronmouse - så ja der skal jo også være plads til det samtidig med at der skal være nok af hovedretten - kan jo ikke have folk går hjem på sultne maver ;)

    SvarSlet
  3. Hej Camilla. Det ser vildt lækkert ud, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange personer opskriften er til? Jeg skal have 8 personer til middag på lørdag og har 1,3 kg oksesteg. Er det nok?
    mvh Pia

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..