fredag den 14. december 2012

Pommes fermiere

En ting jeg holder rigtig meget af, er at lave god mad til mine gæster. Flere gange har jeg serveret de her kartofler for folk, og hver evig eneste gang er jeg blevet mødt med ros. Min søster har eksempelvis udtalt, at hun kunne leve af dem, og min svigermor - som ellers er lidt kræsen - er også helt vilde med dem. Jeg selv, ja jeg ELSKER dem :) .. De er simple at lave, men smager himmelsk. Inden vi går til opskriften vil jeg gerne lige beklage billederne - jeg får taget nogle nye og bedre, næste gang jeg laver dem :)


Pommes Fermiére (6 pers.):
6 Bagekartofler 
3-4 dl. cremefraishe
1 pk. bacontern
1 bt. purløg
1/2 pose revet ost
salt&peber

Fremgangsmåde:
  1. Kartoflerne skylles og kommes i ovnen ved 200 grader i 2 timer (jeps, 2 timer - gør dem dejligt sprøde)
  2. cremefraishe og ost kommes i en skål.
  3. purløget hakkes og kommes ved.
  4. Baconternene steges sprøde på en pande og hældes i cremefraishe-blandingen, som krydres med salt og peber og stilles på køl til kartoflerne er færdige.
  5. Når kartoflerne er færdige tages de ud af ovnen og deles på midten. 
  6. kartoflerne udhules, så der kun er den sprøde skræl tilbage (GEM SKRÆLLEN) - kartoffel-indmaden kommes i cremefraishen og moses til en kartoffel-mos-lignende blanding.
  7. Mosen kommes tilbage i kartoffel-skrællerne og bages i ovnen ved 200 grader til mosen er gylden.
Cremefraishe, ost og purløg blandes sammen. 
Den sprødstegte bacon kommes ved og det hele krydres med salt&peber.
Kartoffelmosen er kommet tilbage i 'skålene', som er klar til at blive bagt gyldne i ovnen.
Close-up af en Pommes Fermiére! :)
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..