fredag den 8. marts 2013

Gulerodsboller (uden mel)

Jeg har stillet spørgsmålet før - hvad spiser man til morgenmad, når man ikke spiser mælkeprodukter, brød, korn, morgenmadsprodukter eller havregryn?? Sidst var svaret, at man eksempelvis kunne spise fritatta. Men, det bliver måske lidt trættede at spise det samme hver dag - så derfor kommer der lige endnu en opskrift på morgenmad :) Det skulle jo meget gerne ende med at man kunne variere tingene lidt :)

På kærestens arbejde spiser de morgenmad hver fredag i afdelingen, og det er med det hele - jeg har derfor indstillet søgningen på alternativer kæresten kan få med på arbejde, så han stadig kan være med i hyggen - uden at gå på kompromis med kosten :) Derfor har jeg i dag lavet gulerodsboller, kan kan få med i morgen. Flere opskrifter er på tegnebrættet - både på boller, pandekager, vafler og meget mere :) Men opskriften på de her boller har jeg fundet her - og så har jeg ændret lidt i det, så det passede til det, jeg havde i køkkenskabet :)

En færdig bolle skåret igennem - se lige en lækker krumme! 
Ingredienser (10 stk.)
4 små gulerødder
4 håndfulde mandler
4 spsk sesamfrø
2 spsk hørfrø
2 spsk solsikkekerner
4 æg
1/2 tsk salt
2 spsk smeltet smør

Fremgangsmåde:
  1. Tænd ovnen på 175 grader.
  2. Frø og kerner blendes til 'mel'.
  3. Gulerødderne rives fint på et rivejern.
  4. Alle ingredienserne blandes godt sammen (bliver ikke som alm. dej, men som en våd masse).
  5. Læg 10 klatter på en bagerist med papir på og bag i ovnen i ca 18-20 minutter. Efter 15 minutter vendes de om, så du gennembagning sikres.
Tip: kan fryses ned.
Tip: er gode på brødristeren

Nødder og frø er blendet til mel og blandet med de andre ingredienser.
Dejen er lagt som klatter på bagepapiret og er klar til at blive sat i ovnen
De færdige boller.

En færdig bolle.
Bollen er skåret op og er klar til at blive spist - her med blødkogt æg og avokado :)


Følg med de kommende dage, hvor der kommer opskrifter på, hvad man lige kommer oven på sådan en bolle, når man ikke spiser ost, syltetøj, pålægschokolade eller pålæg :)

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

2 kommentarer:

  1. Hej Camilla!
    Jeg glæder mig til at "høre" hvad du kan lide at komme på disse skønne boller, når ikke du spiser ost, syltetøj, pålægschokolade eller pålæg!
    :-)

    P.S. Her til aften vil jeg bage dem igen.
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Luise :)

      Jeg spiser dem faktisk meget sjældent selv, men min bedre halvdel er tosset med dem, og han spiser som oftest hjemmelavet 'syltetøj' på dem; http://godmadogsodesager.blogspot.dk/2013/03/syltetj.html

      De kan også bages mere flade, og så bruges som 'sandwich bolle' til f.eks. en rest kylling, lidt salat og noget hjemmelavet mayo :)

      Ha' en dejlig aften!
      - Camilla

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..