onsdag den 20. marts 2013

Sprød blomkåls-salat m. purløgscreme

Kender i det, når man pludselig får en lys idé? - Det gør jeg! Eller, jeg synes i hvertfald selv, at det var en lys idé :P .. Jeg fik købt mig et stort blomkålshoved, som vi oprindeligt skulle have haft som tilbehør til en steg, men kæresten ændrede planerne og så stod jeg med et kæmpe blomkålshoved, jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre med.. Nu kan man jo altid bruge blomkål, så det er slet ikke det, men jeg tænkte, at jeg lige kunne eksperimenterer lidt med en sprød blomkålssalat :) - Det blev til den her lækkerbisken, med 'bacon', ærter og en purløgs-creme.

Svigermors ultimative favorit-salat 
Ingredienser:
1 blomkål
200 g. ærter
6 skiver usaltet øko brystflæsk (en alm. pakke bacontern kan også bruges)
En lille bøtte cremefraiche 38 %
1 bundt purløg
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Brystflæsket skæres i tynde tern, saltes og steges sprødt på en pande.
  2. Purløgen hakkes fint og blandes i cremfraichen sammen med flæsket. 
  3. Bladene fjernes fra blomkålen, som skylles og deles i små buketter. Kom buketterne i en si og overhæld med kogende vand (1-2 gange). 
  4. Kom blomkålen op i cremefraichen mens den er varm og fugtig - så blødes den seje cremefraiche nemlig lidt op :).
  5. Ærter kommes ved og det hele blandes rundt og smages til med salt og peber. 
Cremefraiche blandes med purløg og det sprødstegte brystflæsk
 De dampede blomkålsbuketter kommes i mens de er varme og fugtige.
Ærter tilsættes og det hele blandes rundt.
Den færdige salat. Mums. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..