fredag den 15. marts 2013

'Syltetøj'

Jeg lovede i sidste uge, at jeg ville komme med nogle opskrifter på, hvad man kunne komme på sine gulerodsboller , når man som jeg ikke spiser helt traditionelt :) Jeg har eksperimenteret med forskellige ting, bl.a. nøddesmør og kokossmør - som ikke er blevet helt som jeg ville have det (opskrift følger, når den sidder lige i skabet).. Til gengæld har jeg haft STOR succes med 'syltetøj' både på morgenbollerne, men også på de hjemmelavede vafler.

Opskriften på 'syltetøj' er såre simpel, og kan varieres alt efter, hvilke bær man bedst kan lide :) Jeg har bl.a. lavet en 'syltetøj' af blandede røde bær fra frost, og en af jordbær :) De er hammer gode begge to; den med de blandede bær har en lækker underspillet syrlighed, som er skøn og frisk, og jordbærsyltetøjen er sød og lækker og minder faktisk rigtig meget om alm. syltetøj.

'Syltetøj' uden sukker og e-numre.. Bedre end den Gamle Fabrik 
Ingredienser:
1 pose frosne bær
Flydende økologisk honning

Fremgangsmåde:
  1. Bærene kommes i en gryde med en lille bitte smule vand og koges helt møre.
  2. Hæld en god del af væden fra (gem evt. til en lækker vildt-sauce) og blend bærrene til en lækker glat masse. Syltetøjet kan godt virke tyndt, når det lige er lavet - men det tykner altså i køleskabet. 
  3. Smag til med honning og hæld på glas (husk at skolde dem inden, så det er helt sterile). 
  4. Spis på din morgenbolle :)
Jordbær koges møre.
Jordbær er blendet og smagt til med honning = syltetøj!
Blandede bær koges møre.
Bærrene er blendet og smagt til med en smule honning = syltetøj!  
Lækker og velsmagende morgenboller med syltetøj.

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

1 kommentar:

  1. Du kan desværre ikke kalde det "Uden Sukker", da Honning ikke er andet end "Sukker" ;)

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..