tirsdag den 30. april 2013

Pulled pork med karamelliseret løg-BBQ (paleo)

Den 17 december 2012 fik jeg en ny livret - pulled pork. Det er simpelthen noget af det lækreste jeg nogensinde har præsteret at lave og spise. Jeg har lavet det rigtig mange gange - og hver eneste gang, har mine smagsløg grædt af glæde. Så hvis du ikke er sukkerforskrækket vil jeg indtrængende opfordre dig til at lave denne opskrift. Og jeg tør godt love, at du aldrig vil fortryde - og, at du vil lave opskriften mere end een gang (Ja, jeg er lidt dristig der :P).

MEN, hvis du ikke er så god til sukker - eller du som mig spiser efter paleo-principperne, så er den her opskrift måske mere noget for dig. Opskriften her er rigtig lækker, og jeg nyder det rigtig meget, når det er dét aftensmaden byder på. Jeg serverer stort set altid den her opskrift med en karamelliseret løg-BBQ, inspirationen til den kommer fra Hambenberg.dk, som er et super godt site med informationer omkring paleo :) Opskriften på Dennis' BBQ ses her, og jeg har udeladt det, jeg ikke lige er så glad for, og tilsat dét, jeg er rigtig glad for, nemlig røget paprika.

Pulled pork i bagt sødt kartoffel toppet med karmelliseret løg-BBQ! 
Ingredienser til Pulled pork:
1 stk. nakkefilet
Røget paprika
Cayenne peber
All-around krydderi (Urtekram)
Stødt koriander
Honning

Fremgangsmåde:
  1. Puds stegen for det aller værste fedt (der må gerne være fedt tilbage).
  2. Smør stegen ind i honning og krydderier så hele stegen er dækket - også sider og bund.
  3. Pak stegen ind i folie og læg i køleskabet minimum 12 timer.
  4. Når stegen har trukket lægges den i et ildfast fad og sættes i ovnen ved 95-100 grader til den har en kernetemperatur på mellem 93-95 grader. *
  5. Når den rette kernetemperatur er nået tages kødet ud af ovnen og trækkes fra hinanden med to gafler - det skulle gerne være så mørt, at det falder fra hinanden, når du prikker til det.
  6. Bland kødet med skyen i fadet og server med ønsket tilbehør - evt. bagt sød kartoffel.
* Jeg plejer at komme den i ovnen aftenen før ved 23-tiden - 95 grader alm. ovn - og så er den stort set færdig kl. 18.00 dagen efter (selvfølgelig +/- noget tid, men deromkring hver gang).

Kødet er klar til at komme i ovnen efter det har trukket. 
Det færdige kød, trukket fra hinanden med to gafler - klar til servering!

Karmelliseret løg-BBQ:
2 store løg
4 spsk oliven olie
3 dl vand
1 dåse hakket tomat
8 spsk rødvin
8 spsk honning
Friskkværnet salt og peber
2 spsk Røget paprika

Fremgangsmåde:
  1. Løg skæres i tynde strimler og steges i godt med olivenolie.
  2. Når løgene har fået god farve tilsættes den røgede paprika. Lad simre til løgene er blevet lettere mørke.
  3. De øvrige ingredienser kommes i gryden og saucen skal nu simre til den er reduceret og blevet en tyk og lækker masse.
Løgne er godt møre og har taget farve og den røgede paprika er tilsat. 
Alle ingredienserne er tilsat og saucen skal nu have lov at reducere. 
Den færdige BBQ! 

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

1 kommentar:

  1. Er faktisk ret ny på din side, men er allerede kæmpe fan :-) den opskrift skal helt sikkert prøves.

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..