søndag den 14. juli 2013

Hjemmelavede grillpølser

Hvis der er noget jeg elsker om sommeren, så er det en god grill-pølse! De pølser man køber i supermarkederne er ofte fyldt med alt muligt snask - E-numre, mel, sukker og sojaprotein; alt sammen noget, som jeg prøver at undgå i min hverdag. Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg har spist en grill-pølse i ny og næ (og det bliver jeg også ved med), men jeg har længe leget med tanken om, at lave hjemmede grillpølser, hvor man vidste 100 %, hvad de indeholdte. Jeg luftede tanken for min far, som straks var med på ideen.

Jeg har en helt fantastisk far, han er det dejligste menneske der findes. Ham og jeg deler rigtig mange fælles egenskaber, og en af dem er gælden ved at lave mad. Det er også ham jeg ringer til får råd og vejledning, når jeg har kastet mig ud i et projekt, jeg ikke lige har overskuet konsekvenserne af :) Og denne gang fik jeg lokket ham til at springe på hovedet ud i projektet sammen med mig - de hjemmelavede grill-pølser.

Pølserne er stoppet og skal nu blancheres og grilles!


Vi havde researchet lidt i forevejen og fandt ud af, at man skulle bruge noget fedt kød og noget mageret kød, til at lave en bindefars. Vi fandt også ud af, at det var vigtigt, at kødet hele tiden blev holdt koldt. Vi besluttede os for, at lave to varianter - en løgpølse og en chilipølse.... Og så var det jo egentligt bare at gå i gang. Det skulle senere vise sig, at alle odds var imod os.

Først hakkede vi det magre kød, og fik stillet det på køl. Derefter gav vi os i kast med det fede. Her stødte vi på den første forhindring - kødhakkeren valgte simpelthen at dø. Fuldstændig. Bum bummelum! Det er altså et problem, når man står med 2,5 kg. kød, der mangler at blive hakket. Nå, min far sprang i bilen og drønede op i byen for at købe en ny maskine; og kom hjem med køkkenmaskinernes Rolls Royces fra Kenwood. Vi fik hakket det fede kød, lavet bindefars, blandet fars og tilsat krydderier..... Og så skulle pølserne ellers stoppes. Her stødte vi på forhindring nr. 2. Pølsehornet til at stoppe pølser passede ikke til den nye maskine - men til den gamle, som jo var gået død - og det var ikke lige at få et pølsehorn til den nye maskine.. Så, what to do? Vi ringede rundt til venner og bekendte - men ingen havde en maskine med pølsehorn. Så foreslog jeg (vi havde jo ligesom 3,5 kg. pølsefars i køleren), at vi kunne stoppe dem med sprøjtepose.........!

Min far fik monteret pølsehornet på en stor frysepose, og så måtte vi igang med håndkraft. Grisetarmen blev renset og trukket på pølsehornet, og så gik min far i gang med at trykke pølsefarsen ud. Vi kunne hurtigt fornemme, at farsen var for hård at trykke ud med håndkraft, og vi måtte derfor tilsætte noget mere vand. Vi fik sprøjtet første fars ud i tarmen uden videre problemer og kastede os straks ud i næste omgang fars.

Vi fik lavet 3,5 kg. pølser uden at tarmen sprækkede en eneste gang, som ellers er et hyppigt problem, når man stopper pølser. Vi fik også lavet alle pølserne uden lufthuller. Vi valgte at binde enderne mellem pølserne med madsnor - simpelthen fordi vi ikke orkede flere uheld eller overraskelser, men det var sagtens gået uden :)

Da pølserne havde stået på køl i nogle timer, blev de blancheret. Vi varmede vand op i en stor gryde og lod det bulderkoge, hvorefter vi kølede det af til en temperatur på 80 grader - hvis vandet er for varm, sprækker tarmen (og det ønsker man ikke). Så dumpede vi pølserne i og lod dem blanchere i 20 minutter :) Derefter blev de kølet af inden de blev smidt på grillen :)

Så endte far og Camillas hjemmelavede grillpølser på grillen ♡
Løgpølser
Grundpølse
1,5 kg fedt Svinekød
500 g magert svinekød
6-7 dl Isvand

Krydderi:
2 spsk salt
2 spsk tørret purløg
3 spsk tørret ramsløg
7 fed hvidløg
Friskkværnet peber

Chilipølser
Grundpølse:
1,5 kg fedt svinekød
500 g magert svinekød
6-7 dl Isvand

Krydderi
2 spsk salt
2 spsk røget paprika
5 spsk Chilisauce *
2 spsk knust chili

* Costeno Roco Chilli (Købt hos Chili-forretningen på studiestræde), som er en mediumstærk chili, overhældes med kogende vand. Lad trække og blend til en chilipasta - Si de store skaller fra, de er ikke så rare at tykke i.

Fremgangsmåde på grundpølse:
  1. Grundpølse: Det magre svinekød hakkes i en kødhakker. Stilles på køl.
  2. Det fede svinekød hakkes i en kødhakker. Stilles på køl.
  3. Det magre kød kommes i en røremaskine og røres til bindefars. Isvandet tilsættes lidt efter lidt. Bindefarsen skal ende med at blive en lim-agtig konsistens, man ikke kan forestille sig at skulle spise. 
  4. Bindefarsen blandes med det fede svinekød. Krydderiblandingen tilsættes og farsen køres på røremaskine i 8-10 minutter til kødet begynder at andre struktur.
  5. Pølsestopning: Tarmen skylles grundigt og trækkes ud over pølsehornet. Bind en knude på tarmen og kør farsen roligt igennem tarmen - sørg for at der ikke kommer lufthuller, skulle der komme et lufthul, så prik hul i det med det samme.
  6. Når tarmen er fyldt står man med een lang pølse, som skal svinges til mindre pølser. Find en passende længde og tryk pølsen sammen i begge ender. Sving pølsen 2-3 gange den ene vej, og fortsæt på samme måde, idet der skiftes svingretning for hver pølse. 
  7. Blanchering: Kom vand i en gryde og lad det koge. Køl vandet ned til 80 grader og læg pølserne i vandet. Lad dem blanchere i 20 minutter. 
  8. Køl pølserne af og smid dem på grillen :)
Det magre kød hakkes. 
Hakket magert kød.
Det fede kød hakkes.
Bindefarsen røres.
Bindefars.
Farsen til Løgpølserne blandes. 
Farsen til chilipølserne.
Tarmene skylles
Tarmene skylles
De stoppede pølser. 
Pølserne blancheres
Pølserne grilles 
Pøller på grill 
Så er der snart mad!

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

1 kommentar:

  1. Hej.

    Et lille tip: Hvis I bruger en stopper med en snegl i, altså hakkemaskine der også kan bruges til stopper. Skal man være opmærksom på der ikke kommer for meget luft i pølserne. Derfor har jeg selv købt en pølsestopper der kan stå på bordet, dog skal det stadig være med håndkraft.

    Mvh.
    Lasse

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..