onsdag den 31. juli 2013

(Næsten) Brændende Kærlighed

I dag har vi været en tur i min mormors kolonihave :) Haven har hun haft i en menneskealder, og lige så længe jeg kan huske, har hun sået og plantet diverse grøntsager (og blomster en masse). Min søde morfar er ikke mere, og momse når ikke selv at spise alle de grøntsager - hun elsker dog at plante dem og se dem gro, og så er det jo heldigt, at vi andre gladeligt modtager et læs grøntsager i ny og næ :) De fleste af grøntsagerne skal lige have noget mere tid, før de er rigtig store og fine. Min vi fik da høstet både ærter, squash (nogle store flotte nogen), løg og et bundt rødbeder :) Jeg eeelsker løg fra momses have, og i dag blev de til en gang 'brændende kærlighed' - på helt utraditionel vis, med mos af sød kartoffel, og så godt med løg og bacon :)

Brændende kærlighed, med mos af sød kartoffel ♡
Ingredienser (2 pers.):
500 g. søde kartofler
2 pk. bacon i skiver
4 løg
Olie
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Mos: De søde kartofler skrælles og skæres i tern. Koges i en gryde med vand til de er godt møre ca. 20-30 minutter (alt efter størrelsen på ternene).
  2. Når kartoflerne er kogt hældes vandet fra og kartoflerne moses til en lækker og blød konsistens (jeg bruger en elpisker til formålet) - tilsæt evt. lidt olie. Krydr godt med salt og peber.
  3. Topping: Imens kartoflerne koger skæres løg og baconen ud i passende stykker - jeg kan godt lide det lidt chunky. 
  4. Baconen steges på panden til de er som du kan lide dem. Tages af panden og lægges til side.
  5. Løgene steges i baconfedtet til de er blevet møre og har fået en god farve.
  6. Lige inden servering kommes baconen tilbage på panden og varmes op sammen med løgene.
  7. Anret mosen på en tallerken og hæld det lækre fyld over. 
  8. Serveres straks
Kartoflerne er skrællet og skåret i tern.
Mos.
Løgene er skåret i skiver. 
Baconen steges og lægges til side.
Løgene steges i baconfedtet.
Baconen varmes op sammen med løgene lige inden servering.
Aftenens tallerken :)

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..