onsdag den 3. oktober 2012

Cookies a'la Camilla

Jeg havde fødselsdag d. 2 oktober. Dagen blev fejret med min nærmeste familie til lidt hygge og god mad, og så kommer der ellers gæster til fødselsdag både fredag og lørdag. Derfor har jeg lagt hovedet lidt i blød til, hvad jeg skulle servere. Jeg havde i første omgang overvejet at holde fødselsdagen i bedste stenalderkost-stil, da det jo er sådan vi lever herhjemme, men jeg må indrømme, at jeg ikke lige kan overskue det til de 30 mennesker. Jeg har enormt meget at se til i øjeblikket både privat, men også 'professionelt', hvor jeg sidder med hovedet begravet i specialet. Derfor besluttede jeg mig for at ty til de jeg kender - boller, lagkage, kage, kakao etc. etc. etc. Hvem ved, måske har jeg overskuddet til det store stenalder-bord, næste år :) Men, bloggen her rummer jo mange forskellige opskrifter - stenalderopskrifter såvel som traditionelle. Derfor vil jeg heller ikke snyde jer for opskriften på de her lækre sataner.

Jeg har en ting for cookies. Jeg elsker dem - de er sprøde, men samtidigt lidt seje - som cookies jo skal være, de er søde, ja - de er bare hammer lækre! Cookies kan efterhånden købes over alt - og faktisk i en temmelig hæderlig kvalitet, men der er altså intet, intet, der slår en omgang hjemmelavede cookies a'la Camilla. Giv dem et forsøg - jeg lover du ikke bliver skuffet.



Ingredienser (24 stk):
100 g. mørk chokolade
100 g. græskarkerner
180 g. mel
75 g. sukker
75 g. brun farin
1 tsk bagepulver
1 tsk vanille
150 g. smør
1 æg

Tip: Græskarkernerne kan erstattes med hasselnødder, mandler, pistacienødder, mandler eller valnødder - samme mængde. 

Fremgangsmåde:
  1. Bræk chokoladen i mindre stykker og hak den groft.
  2. Fyld græskarkerner, mel, sukker, farin, bagepulver, vanille, smør og æg i en skål og rør det godt sammen med en elpisker.
  3. Vend den hakkede chokolade i dejen.
  4. Sæt dejen i toppe med to skeer på en papirsklædt bageplade. Beregn god plads mellem kagerne da de flyder lidt ud under bagningen. Beregn ca. 12 stk. pr. plade.
  5. Sæt bagepladen i en kold ovn på midterste rille. Bages ved 160 graders varmluft i 25-30 minutter. 
  6. Når kagerne er gyldne og faste tages de ud af ovnen og sættes til afkøling på en ris, så de bliver sprøde og knasende. 
  7. Opbevares i en lufttæt beholder.
Ingredienserne kommes i en skål.
Chokolade og de hakkede græskarkerner kommes ved.
Det hele er blandet sammen. 
Dejen sættes i toppe på en bageplade. 
De færdige cookies. 
De færdige cookies :).

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..