mandag den 14. oktober 2013

Kalvegrydesteg i Slowcooker

Jeg var så heldig at få et fantastisk køkkenapparat af mine svigermor og svigermormor i fødselsdagsgave d. 2 oktober - nemlig en Slowcooker :) Det er ikke nogen hemmelighed, at enhver madglad køkkennørd ELSKER køkkenmaskiner, og jeg har da også glædet mig helt vildt til at tage denne i brug :) En Slowcooker (også kaldet Crock Pot) er meget populær i  Amerika - herhjemme er Römertopfs Stegeso mere udbredt, men i virkeligheden går det ud på ét - at langtidstilberede. Med en Stegeso skal du have gang i ovnen, og med en Slowcooker - ja, der behøver du ikke andet :) Opskriften her er tiltænkt en Slowcooker, men har du i stedet en stegeso, ja så bruger du bare den.

Jeg har i dagens anledning købt en kalvegrydesteg, som jeg tilberedte i Slowcookeren i 5 timer på 'High' sammen med de grøntsager og rodfrugter, jeg nu lige havde liggende i køleskabet :) Grøntsagerne kan varieres, og man bruger bare dem, man nu lige har :) Jeg lavede en steg på omkring et kilo - og den krøb simpelthen 50%, så der endte med at være aftensmad til 2 - og ingen rester til min frokost i morgen - øv øv! :)

Langtidstilberedt kalvegrydesteg m. sprøde grøntsager ♡
Ingredienser (2-3 pers.)
0,8-1 kg. kalvegrydesteg
4 små/mellemstore gulerødder
3 mellemstore løg
2 pastinakker
3 fed hvidløg
1/2 butternut squash
2,5 dl. rødvin
2,5 dl. oksebouillon
Timian
Salt&Peber

Fremgangsmåde:
  1. Grøntsagerne skrælles og skæres i mundrette stykker  (ikke for små, så koger de helt ud under den lange tilberedening) og kommes i slowcookeren.
  2. Opvarm lidt fedtstof på en pande og brun stegen godt af på alle sider - husk enderne. Krydr med salt og peber.
  3. Læg stegen ovenpå grøntsagerne og hæld væden ved. Drys med lidt timian
  4. Indstil din slowcooker til 5-6 timer på 'High'. Løft ikke på låget under tilberedningen - så lukker du al den gode og smagfulde damp ud.
  5. Når der er en 15 tilbage af tilberedningstiden åbnes låget og lidt af væden tages fra sammen med lidt grøntsager - dette blendes til en glat, lækker sauce og varmes godt igennem inden servering :)
  6. Skær kødet i skiver - det er så mørt, at det er svært at skære - og anret tallerknen med nogle af de lækre grøntsager og lidt sauce. 
  7. Servér straks! :) 
Grøntsagerne er smidt i Slowcookeren. 
Kødet brunes.
Kalvestegen er lagt oven på grøntsagerne og væden er hældt ved.
Slowcookeren er i gang med at lave sin magi :)
Efter 5 timers simring.
Aftenens tallerken :) MUMS!
Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..