søndag den 6. oktober 2013

Søndags-suppedasen del 1 - Pastinaksuppe m. æble

Så blev det første søndag i projekt 'Søndags-suppedas' :) Jeg har allerede rigtig mange spændende opskrifter jeg glæder mig til at kaste mig ud i og jeg har faktisk glædet mig hele ugen til, at det blev søndag. Noget der faktisk er lidt atypisk for mig, men det har jeg altså gjort den her uge. Allererede denne søndag har jeg fået en indsigt i, hvor let man kan lave en velsmagende suppe - og hvor få ingredienser det kræver. Jeg tænker allerede at man i fremtiden jo sagtens kan lave en hurtig suppe, af alle de triste grøntsager fra køleskabet :) Nå, tilbage til opskriften.

Første suppe i mit søndags-projekt blev en pastinak-suppe m. karry og æble - opskriften har jeg fundet her, og tilpasset den, så den er blevet som jeg havde lyst :) Vi spiste endvidere lidt stegt brystflæsk til suppen for at få protein til måltidet, men det er jo op til den enkelte :)

Søndags-suppedasen, Pastinaksuppe m. æble ♡
Ingredienser (2. pers.)
200 g. pastinak (renset vægt)
2 mellemstore løg
1 æble
0,5 l grøntsagsbouillon
1 fed hvidløg
1 tsk karry
Salt og peber

Pynt:
Ristede og salte græskarkerner
Basilikumsolie

Fremgangsmåde:
  1. Suppe: Løget og hvidløg pilles, pastinakkerne og æblet skrælles og det hele skæres i tern.
  2. Opvarm lidt olie i en gryde og svits grøntsagerne uden de tager farve. Krydr med salt, peber og karry.
  3. Hæld bouillonen ved og lad grøntsagerne koge møre i 20-25 minutter. 
  4. Blend suppen med en stavblender eller i en foodprocessor.
  5. Varm suppen igennem og smag til - måske mangler der lidt krydderi.
  6. Pynt: Græskarkerne ristes på en pande i lidt fedtstof til de 'popper' - drys med salt og sæt til side.
  7. Blend en smule olivenolie med lidt frisk basilikum og krydr med salt og peber. Sæt til side.
  8. Server suppen varm drysset med lidt olie og de sprøde græskarkerner.

Grøntsagerne er skåret i tern og svitses nu i lidt olie.
Bouillonen hældes ved og grøntsagerne koges møre.
Suppen blendes og smages til med salt og peber.
Græskarkernerne ristes i lidt olie til de popper. 
Den færdige suppe. 
Dagens tallerken.

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

4 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud :-) skal prøves i de kolde efterårsdage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia :)

      Tak, den var også lækker :) Meld gerne tilbage, hvis du prøver opskriften :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  2. Lækkert og simpelt som rigtig efterårsmad gerne skulle være. Jeg laver relativt tit lignede supper, men jeg har aldrig puttet æble i. Det vil jeg prøve næste gang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie :)

      Æble er en virkelig undervurderet ingrediens i det salte køkken, hvis du spørger mig :) Det giver lige et pift. Hvis du spiser farsbrød - så prøv med lidt revet æble i, det smager altså helt vidunderligt :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..