mandag den 4. november 2013

Pitabrød uden mel

Pitabrød er lækkert og fyldet kan varieres i det uendelige. Hver familie har sin egen favoritsammensætning; nogen spiser dem med rejer, nogle med hakket kød, nogle med skinestrimler eller kyllingetern, nogle med kebabkød.. Ja, mulighederne er mange. En ting er sikkert, og det er, at pitabrød er en skøn spise. Jeg har altid købt dem færdigbagte - altså brødene. Men efter jeg har droppet kornprodukterne har pitabrød ikke været på menuen. Det skal vi da have lavet om på. Jeg snublede over en opskrift på pitabrød uden mel hos Jeanette fra Mad i harmoni, og det skulle jeg da have testet! :) Jeg ændrede lidt på bagetid og grader, og kom i øvrigt lidt flere kerner og nødder i :)

Vi fyldte dem med hakket oksekød krydret med lidt forskellige krydderier, fintsnittet salat, agurk, peberfrugt, ærter og en dressing rørt af lidt Creme fraiche 38%.

Pitabrød lavet på nødder og kerner - utroligt mættende  

Ingredienser (4 pitabrød):
60 g. mandler
30 g. græskarkerner
30 g. solsikkekerner
20 g. Loppefrøskaller (også kaldet HUSK)
1 tsk Himmalaya salt
30 g. Øko usaltet smør
2 dl. vand

Fremgangsmåde:
  1.  Mandler, græskarkerner og solsikkekerner blendes til fint mel i en blender/minihakker/kaffekværn. Bland melet med loppefrøskallerne og saltet. Sæt til side.
  2. I en kasserolle bringes vand og smør i kog. Når smørret er helt smeltet tilsættes melblandingen. Rør i det til massen har samlet sig og blevet til en tyk og klistret dej. Lad dejen køle af.
  3. Når dejen har kølet af formes den til 4 pitabrød. Bag dem på en bageplade ved 160 grader (så fedtsyrerne i nødderne og kernerne ikke ødelægges) i 30-35 minutter.
  4. Når bagetiden er gået slukkes ovnen. Lad pitabrødene blive i ovnen til den er kølet af - så undgår man, at brødene mister for meget af deres luftighed (som ellers er rigtig svært at opnå, når man ikke bager med mel).
  5. Fyld pitabrødene med dit yndlingsfyld og servér :) Velbekomme!
Nødder og kerner er blendet til mel.
Smør og vand er bragt i kog og smørret helt opløst.
Melet tilsættes. 
Dejen blandes rundt.
Dejen formes til 4 pitabrød.
De færdige pitabrød.
Pitabrød m. fyld.

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

5 kommentarer:

  1. Dét har jeg savnet! Tak for det :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette :)

      Det kan du tro, jeg også havde :) Herhjemme vakte de stor succes. Meld endelig tilbage om resultatet :)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  2. Vi har fået dem til aftensmad i dag med pulled pork og frisk grønt - det smagte fantastisk! :) Det er ikke sidste gang den opskrift bliver brugt, så tusind tak for at du har lagt den op :) Vi spiser primært efter LCHF principperne, og da jeg har æggeallergi kan det være lidt svært at finde "brød"-alternativer.
    Har du nogen erfaring med at fryse dem ned?

    Mange hilsner
    Mie

    SvarSlet
  3. Hej (:
    Kan ikke se om min besked er kommet frem.
    Men altså jeg har en Facebook side "mod på mad og motion" med opskrifter jeg selv kreerer, men så faldt jeg over denne, vil have den på min madplan, som jeg laver hver uge. Er det okay at henvise til din blog? ����
    Mvh Randi Gade

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Randi :)
      Det kan du tro, at det er - og jeg er glad for, at du følger med :)

      God vind med Facebooksiden :)
      Camilla

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..