tirsdag den 31. december 2013

Focaccia m. krydderurter og løg

Så er det i aften, at året går på hæld….! Sikke tiden er gået. Vi havde oprindeligt de store nytårsplaner, som desværre gik i vasken - kæresten og jeg er derfor blevet enige om, at der hviler en nytårsforbandelse over os :P Nå men, mine forældre var som altid så søde og dejlige at tilbyde os at være dér, og det takkede vi ja til. Vi bliver i alt 10 og de andre skal have en overdådig fiskeanretning til forret, men det spiser hverken kæresten eller jeg, derfor medbringer jeg selv en lækker suppe og dertil lidt brød. Brødet bliver dette lækre Focacciabrød m. krydderurter og løg - og da jeg nu har lavet en bradepande regner jeg med, at der også er rigeligt til hovedretten :)

Herhjemme kalder vi Focaccia for 'Fiumisini brød' - og til det hører sig faktisk en ret morsom historie. Kæresten og jeg var i foråret på kærestetur til Rom. Om dagen vadede vi byen rundt og om aftenen slog vi os ned på de forskellige restauranter. Een aften bestilte vi lidt focaccia brød til forret, Spaghetti Bolognese til hovedret (dessereten husker jeg ikke), og kæresten og jeg var i vores ekstra gode hjørne bestilte sådan en hel liter lokalbrygget vin til maden… Dumdristigt ville nogen måske mene :P Den søde ejer i restauranten blev svært begejstret for bestillingen og skænkede os den største kande kan kunne finde…..af den værste rødvin jeg har smagt i mit liv :P Den søde ejer var så begejstret, at vi ikke kunne få os selv til at levne så stor en kande, og vi gav os derfor i kast med rødvinen.. Jeg fik et par glas og kæresten en 8-9 stykker, og så begav vi os hjem ad…. godt berusede - med ham under armen valsede vi gennem Roms gader og pludselig - helt ud af det blå - udbryder kæresten med den skønneste berusede og halv-læspende stemme: "Det var da noget meget godt fiumisini brød" :P Han kunne selvfølgelig ikke helt huske navnet på det dersens brød, vi havde fået at spise, og jeg skrælgrinede! :D Siden har det ikke heddet andet herhjemme… Fiumisini-brød 

Focaccia m. krydderurter og løg 
Ingredienser (1 bradepande):
Brød:
Gær på størrelse med to ærter
16 dl mel (jeg brugte italiens tipo 00, der har en ekstra god bageevne)
8 dl. lunken vand
4 tsk salt

Krydderolie:
1 dl olivenolie
Krydderurter (jeg bruge timian og oregano)
2 fed hvidløg

Topping:
Salt (jeg bruger altid Himalaya-salt)
1 mellemstort løg
- Alt duer; cherrytomater, oliven, kapers etc.

Fremgangsmåde:
  1. Dejen: Opløs gæren i vandet og kom de resterende ingredienser ved. Det skal være en våd masse. 
  2. Pak skålen ind i folie (pensl det med olie, så dejen ikke hænger fast når det er hævet), og stil det på køl 10-12 timer eller natten over.
  3. Drys bordet med mel og hæld dejen ud herpå. Fold den sammen om sig selv et par gange og bred den ud i en bagepapirsklædt bradepande.
  4. Pensel dejen med olie - det forhindrer dejen i at tørre ud imens den hæver, og gør brødet mere luftigt. Lad det hæve i 2 timer.
  5. Krydderolie: Kom olien i en kasserolle sammen med krydderurterne. Snit hvidløget i skifter og kom dem i gryden. Varm olien op, så smagsstofferne fra krydderurterne breder sig i olien - olien skal blot være håndvarm. Lad den køle ned.
  6. Fordel krydderolien m. urter og hvidløg på dejen med en ske. Hvis dejen er meget blød laver olien selv små fordybninger i dejen - er den mere hård, prik da dejen med fingrene så krydderierne og olien ikke løber af. Ligesom med brunsviger. 
  7. Pil løget og skær det i tynde ringe - fordel dem på brødet og pres dem forsigtigt lidt ned i dejen.
  8. Drys med salt og bag brødet i 20-25 minutter ved 200 grader varmluft. Indtil det er godt gyldent.
  9. Stil til afkøling på en rist og skær det herefter i passende størrelser - eller server det helt, så folk selv kan brække det i stykker.
Dejen er klar til at langtidshæve
Efter maaange timers hævning. Stadig en våd dej.
Kommet i bradepande og duppet med olie.
Toppet med krydderolie og løg.
Hvor lækkert ser det ikke lige ud?? :D
Det sprøde og færdigbagte brød 

Med ønsket om et godt og lykkebringende nytår!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..