onsdag den 26. februar 2014

Sandwichboller - uden mel

Min frokost består som oftest af rester fra aftensmaden. Jeg laver derfor altid lidt større portioner, end hvad vi reelt kan spise; hvis jeg laver ekstra store portioner fryser jeg resterne ned i portioner, og så er de lige til at tage op og varme (eller nyde kolde, hvis man er mere til det) :) Især er jeg glad for frikadeller til min frokost, som jeg spiser sammen med lidt salat og/eller gnavegrønt. Men, der er også de dage, hvor jeg har lyst til en sandwich, som er let at lave og kan tages med på farten - og til det formål er de her sandwichboller geniale! :) Bollerne er meget kalorietætte som følge af de mange nødder, og det er derfor ikke noget, man skal spise hver dag - men en gang i mellem er de bare rigtig lækre :) Opskriften ligner til forveksling opskriften på stenalderbrødet - dog er hasselnødderne udeladt, og der er tilsvarende et æg mindre i opskriften. Desuden er ingredienserne findelt i foodprocessor for et bløder og knap så groft udtryk :)

Sandwichboller m. æggesalat
Ingredisenser (8 stk.):
150 g. græskarkerner
100 g. solsikkekerner
100 g. mandler
50 g. gule hørfrø (mørke duer også)
50 g. sesamfrø
1/4 tsk. salt
4 æg
1 dl. Oliven olie (kan fint erstattes med vand)

Drys:
Solsikkekerne/sesamfrø/græskarkerner etc.

Fremgangsmåde:
  1. Findel nødder, kerner og frø i en foodprocesser - det kan godt tage nogle minutter. 
  2. Lad maskinen køre og tilsæt olie og æg lidt ad gangen.
  3. Beklæd en bageplade med bagepapir og sæt dejen i 8 toppe herpå.
  4. Dyp fingrene i lidt vand og tryk dej-klatterne flade - bollerne hæver ikke under bagetiden, så lav dem endeligt ikke for tynde. Se om du kan lave kanterne runde og lækre. 
  5. Drys valgfrie kerner eller frø på toppen og tryk dem forsigt fast i dejen.
  6. Bag sandwichbollerne ved 160 grader varmluft i ca. 15 minutter. 
  7. Lad bollerne køle af, skær dem over og fyld med dit yndlings fyld - jeg er vild med æggesalat :)

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..