lørdag den 8. marts 2014

Chokoladefestival 2014

For nogle uger siden blev jeg kontaktet af Chokoladeselskabet, der ville invitere mig til årets Chokoladefestival, og hvem siger ikke ja til dét? :) Herhjemme elsker vi chokolade, men der er heller ikke tvivl om, at vi går op i kvaliteten. Foruden den Marabou Daim, som kæreste spiser en sjældne lejligheder, spiser vi kun chokolade med en kakaoprocent på mere end 70% og gerne mere end 80% - simpelthen fordi, jo mere kakao, jo mindre skrammel! :) Og chokolade af høj kvalitet, ja det finder man altså i stor stil på Chokoladefestivalen! :)

Festivalen finder sted i TAP1 lørdag den 8. og søndag den 9. marts 2014 fra kl. 10-17. På festivalen er den største udvalg af chokoladeproducenter og udstillere samlet på ét sted, og foruden dette vil der være mulighed for at se demokøkkenindlæg, foredrag/smagninger eller en omgang lækker chokolademassage.

Så, hvis du ikke har nogle planer i morgen, så smut forbi madBILLET.dk og køb en billet - de sælges både enkeltvis og til grupper, og alle billetterne er inkl. smagspoletter :) Læs mere om festivalen på Chokoladeselskabet.dk :)

Vi var afsted i dag, og jeg må indrømme, at jeg var svært imponeret af kvaliteten - og vi fik da også købet en enkelt plade (eller 5) med hjem :P .. Kæresten havde kamera med, og har skudt nogle ret lækre billeder, hvis jeg skal være ærlig, og i får selvfølgelig en smugkigger her.



Chocolate Wonders var en af de mange producenter, der havde udstillet på festivalen. Jeg var særligt begejstret for lige netop denne bod. Det er Kokken Martin Kofoed Glarborg, der udvikler de ekstravagante smagskombinationer som Chocolate Wonders byder på. Nu siger jeg ekstravagant - og det synes jeg faktisk det er, når man formår at skabe chokolade med grøntsagsfyld, som virkelig SMAGER GODT :) Jeg smagte den hvide chokolade m. fyld af jordskokke og honningristede havre. Manden satte tænderne i en mælkechokolade m. gulerod, estragon og balsamisk æbleeddike. Oplevelsen man får, når man bider i chokoladen har man bestemt ikke prøvet før, men det er overraskende godt. Helt klart thumbs op til drenge fra Chocolate Wonders for at give os dagens oplevelse :)


Der var massere forskellige smagskombinationer at sætte tænderne i på festivalen, men en ting gik igen i mange af boderne - påskeæg; og det ér da heller ikke så mærkeligt, når påsken står for døren! :) Der var alt i påskeæg - almindelige æg i mælkechokolade, chokolade spejlæg, fyldte æg fra Frellesen som vi kender dem og så var der de her… Glinsende æg med et lækkert metallisk look! :)


 De her små gule kugler var jeg helt vild med - manden knap så begejstret. Det var små nødder overtrukket med chokolade og passionsfrugt. Den var let syrlig når den ramte tungen, men åhhh så frisk og dejlig - det vel at mærke, hvis i spørger mig.

Det her overflødighedshorn i chokolade var håndstøbt og simpelthen SÅ FLOT! :) Jeg imponeres virkelig over, hvilket håndværk det er, at arbejde med chokolade - jeg har ikke engang styr på temperaring, når jeg smelter den, og her skaber man i overdådighed! :)


De her kugler var helt fantastiske! :) Så flotte og farverige med en sprød skal af chokolade og de lækreste ganache inde i. Vi smagte både en med solbær og en med hindbær (ja, jeg ville gerne have smagt en af hver, men så havde jeg nok ikke kunne holde igen - det er med at holde selvbeherskelsen ved i nok :P). Jeg elsker solbær, men jeg må indrømme, at ganachen var en anelse for bitter til min smag - tilgengæld var den med hindbær TO DIE FOR!!

Det her var endnu en af de boder, hvor jeg virkelig blev imponeret - Chokoladedesign.dk. Alverdens figurer støbt i chokolade. Så flotte! Tjek lige værktøjskassen - det er da den oplagte gave til maden der har alt! :D


Sidst men bestemt ikke mindst var vi en tur forbi Pralinhuset.se - Så søde og skønne mennesker med et udvalg af og kombinationer af chokolade, jeg sjældent har oplevet. Det var her vi gik lidt shop amok; vi  smagte som det første en jordbærchokolade med nødder - NØØØJ! Dét var kræs for ganen (og der røg da også et par plader i tasken af den :P). Derudover købte vi nogle plader med 70% kakao. Den ene toppet med knuste kakaobønner og den anden med sprød krokant! Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke glæder mig til at sætte tænderne i dem! :D Den søde søde mand i boden fortalte, at han håbede at de kunne åbne en forretning i Danmark også (Pt. ligger de kun i Sverige), og det synes jeg jo var en excellente idé! :D

Så, kære venner, kig forbi festivallen og støt de små producenter, de gør virkeligt et stort stykke arbejde!

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..