tirsdag den 25. marts 2014

Stenalder-lasagne

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg aldrig rigtig har været fan af lasagne - faktisk har det måske altid været min mindst-fortrukne ret, hvis jeg sådan skal være helt ærlig, og det er egentlig ret spøjst; for jeg kan jo godt lide kødsauce, og jeg kan også godt lide pasta - men de der pastaplader der er fuldstændig udkogte, nej puha! Det bryder jeg mig altså bare ikke om. Det betyder også, at det faktisk aldrig rigtig er noget jeg har gjort mig i at lave - indtil nu.

Stenalder-lasagne er jo latterlig godt i forhold til den originale - og hvordan lader det sig så gøre tænker du måske? Jo altså, man skifter jo sådan set bare pastapladerne ud med grøntsager i skiver! :) Jeg brugte squash, men alt kan gå - knoldselleri, Butternutsquash, søde kartofler; alt hvor man kan få nogle store fine skiver :) Jeg har endvidere skrevet et forslag til en kødsauce - som jeg personligt synes er helt eminent! Men kan kan selvfølgelig bruge sin egen opskrift - tit har hver familie sin favorit, og sådan skal det også være :)

Stenalder-lasagne m. bechamelsauce :)
Ingredienser (2-3 pers):
Kødsauce:
500 g. hakket oksekød
3 store gulerødder
2 store løg
4 fed hvidløg
1 dåse hakket tomat
1 stor dåse tomatpuré
1,5 dl. rødvin
1 dl vand
1 spsk timian
2 spsk honning
2 spsk rød balsamico 
Salt og Peber

Lasagne-plader:
2 store squash
* Eller tilsvarende af andre rodfrugter

Bechamelsauce:
1,5 dl. piskefløde eller cremefraishe 38% (kokosfløde for paleo 1.0)
100 g. revet parmesan
2 æggeblommer
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Kødsauce: Brun kødet godt i en gryde - lad al væsken dampe væk, så får du den lækreste bruning.
  2. Imens skrælles grøntsagerne. Kom dem i foodprocessoren og hak dem fint - kan alternativt også gøres i hånden :)
  3. Når kødet er godt brunet tilsættes grøntsagerne. Lad dem stege med nogle minutter.
  4. Tilsæt de resterende ingredienser og skru ned for varmen. Lad retten simre til væsken er fordampet og du kan skrabe bunden hel fri i gryden.
  5. Pastaplader: Skræl squashne og skær dem i skiver af ca. 0,5 cm. tykkelse. Drys dem med salt således at væsken trækker ud af dem (så bliver din lasagne ikke så vandet). Bruger du andre grøntsager skærer du dem blot i samme tykkelse og steger dem let på en varm pande med lidt olie.
  6. Bechamelsauce: Varm fløde eller cremefraishe op i en gryde og lad det reducere lidt. Tilsæt æggeblommerne og rør godt rundt til det tykner lidt. Kom den revet parmesan ved og lad det smelte godt. Krydr med salt og peber.
  7. Samling: Saml lasagnen ved at lægge det hele i lag; kødsauce, lasagneplader, kødsauce, lasagneplader, kødsauce og slut af med at hælde bechamelsaucen over.
  8. Bag lasagnen i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter - bechamelsaucen skal være godt gylden.
 Kødet er godt brunet og grøntsagner er kommet ved.

De resterende ingredienser er kommet i gryden og kødsaucen skal nu simre ved svag varme indtil væsken er fordampet :)

 "Bechamelsauce" laves af fløde/creme fraishe, 2 æggeblommer og revet parmesan - smager i virkeligheden som en DRØM! :)

 Lasagnen er samlet og er nu klar til det sidste lag med bechamelsauce.

 Bechamelsaucen er kommet i fadet og lasagnen er nu klar til at blive bagt i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Den færdige lasagne! Se dét kan jeg lide! :)

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..