søndag den 20. juli 2014

Intervalstegt okseculotte m. aspargessalat

Sommeren er jo for alvor over os, og varmen er næppe gået nogens næse forbi. Jeg synes aldrig, at jeg har haft så lidt appetit, som denne sommer - varmen plejer ikke at gå mig på, og det er da heller ikke fordi jeg synes, at her er for varmt, men appetitten - ja, den har altså været forsvundet et stykke tid... Ja og bedst som man gik og troede, at man kunne spare en masse penge ved slet ikke at spise, så overrumplede lysten til culottesteg mig :O Den sneg sig sgu lige inden om, i et uopmærksomt øjeblik - det indrømmer jeg gerne - så vi har selvfølgelig fået culottesteg her til aften! :) Ahh - og her ligger jeg på sofaen, fuldstændig udspilet og stopmæt, for det smagte saftsuseme fremragende, hvis jeg selv skal sige det :)


Jeg intervaltstegte culotten, som var fra et argentisk kvæg, og serverede en lækker aspargessalat m. avocado og vinaigrette til. Efter det fine billede var taget sneg der sig også lige en bagt sød kartoffel og lidt lækker whiskysauce op på tallerknen, men vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke ligefrem har det mest æstetisk udtryk, sådan en omgang 'sovs&kartofler' :P

Tippet med intervaltilberedning er en metode jeg har fået videregivet på en lap papir af en gammel ven, som ikke kunne huske, hvor han havde fået det fra - de håndskrevne kragetæer har jeg plottet ind i et skema, som angivet nedenfor, og efter en lille googlesøgning er fandt jeg frem til, hvem jeg tror kunne være ophavsmanden til den lækre metode, nemlig Henrik - han har i hvertfald et skema, der ligner min kammerats kragetæer :) Når først du har afprøvet metoden laver du aldrig culottesteg på anden måde :) Og så til opskriften!


Ingredienser (4 pers.)
Steg:
1 Okseculotte
5-6 fed hvidløg
Riiigelig salt og peber
Tørret timian

Aspargessalat:
1 bt. grønne asparges
1 stor moden avocado
Vinaigrette - enten færdigkøbt eller din hjemmelavede favorit*

*Jeg laver min af olie, rød balsamico, flydende honning, en bitte lille smule dijon samt salt og peber.

Fremgangsmåde:

Aspargessalat m. avocado
  1. Salat: Aspargesene skylles og hovederne skæres af. Riv aspargesene i tynde strimler på et mandolinjern - eller med en tyndskræller. Læg de strimlede asparges i iskoldt vand, således at de bliver lækre sprøde. Skær hovederne igennem og anret det hele på tallerknen.
  2. Skræ avocadoen i mundrette bidder og drys over de strimlede asparges.
  3. Dryp med din yndlings vinaigrette.

Og nu til tilberedningen af kødet:

De værste sener fjernes fra bagsiden af kødet, så du har et reelt og fint stykke kød tilbage på spækbrættet. Fedtsiden ridses i tern - pas på ikke at skæren ned til kødet. Krydr med salt, peber, timian og presset hvidløg. 

Kødet tilberedes i intervaller bestemt af, hvor stort et stykke kød, du skal tilberede. Skemaet nedenfor er en udemærket guide til, hvor lange du skal gøre dine intervaller.


How to do:
  1. Tænd ovnen på 180 grader varmluft. Stil stegen ind i ovnen
  2. Tag stegen ud og lad den stå udækket
  3. Sæt stegen tilbage i ovnen.
  4. Tag stegen ud og lad den stå udækket
  5. Kom stegen tilbage i ovnen og lad den stå til kernetemperaturen har 55-57 grader (brug stege-termomenter).
  6. Tag stegen ud og pak den ind i sølvpapir - gerne flere lag.
  7. Lad stegen hvile indpakket i 45 minutter.
Skær kødet ud og anret det med den sprøde asparges salat på tallerknen. Serveres straks.

Aftenens tallerken :) Mums!

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..