mandag den 29. december 2014

Oksekødstern i rødvinsauce (slowcooker)

Så kom vi over på den anden side af julen - og nytåret banker så småt på døren. Vi havde en dejlig jul. Den 23. december var min svigermor og svigermormor på besøg til lille-juleaften med dejlig mad og gode gaver. Den 24. december fejrede vi jul hos mine forældre. Den 25. og 26. december stod på de to årlige familie-julefrokoster i hver af de to familier, og den 27. spiste vi rester hos min svigermor. Igår slappede vi noget så grusom af i hovederne. Selvom jeg elsker at være omgivet af familie, og selvom jeg elsker julen noget så frygteligt, så må jeg indrømme, at man godt kan blive lidt ør i hovedet af, at være sammen med mange mennesker i mange timer, i mange dage :) Jeg må også indrømme, at min mave bliver lidt træt af julemad - jeg elsker det, men maven synes det er lidt hårdt at fordøje :) Derfor har den stået på kød og grøntsager i dag (nå ja, og lidt piskefløde - det ville sgu være for hårdt bare sådan helt at tage en kold tyrker... hi hi hi).


Ingredienser (2 pers.)
400 g. oksekød i tern
200 g. gulerod
200 g. persillerod
200 g. løg
1 spsk. tomat puré
5 dl rødvin
1/2 liter piskefløde
1 bouillontering
Salt og peber
Timian

Pynt:
Finthakket forårsløg

Fremgangsmåde:
  1. Skræl gulerødder og persillerødder og skær dem i mundrette bidder. Pil løgne og skær dem ud i både - jeg skærer otte både af et stort løg. 
  2. Kom grøntsagerne i slowcookeren og hæld rødvinen ved. Kom bouillon og krydderi ved og rør rundt. 
  3. Læg kødet oven på grøntsagerne og tilbered retten i 9 timer på "Low".
  4. Når der er 1 time tilbage af tilberedningstiden hældes fløden ved. Hvis fløden ikke får kogt nok ind kan retten evt. jævnes med lidt meljævning.
  5. Servér med finthakket forårsløg.
  6. Velbekomme.





Ha' en rigtig dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..