onsdag den 8. april 2015

Heidis Favorit-ret m. bacon og perleløg

Dengang jeg mødte min søde kæreste, boede han hjemme. Min svigerinde, Heidi, som også boede hjemme dengang, stod oftest for aftensmaden. Og jeg kan godt afslører, at vi engang imellem blev udsat for nogle spøjse eksperimenter. Jeg var meget kræsen dengang, men alligevel husker jeg dog, at  jeg altid kunne lide hvad hun serverede - uanset hvor pudsigt og spøjst det var - for hun var allerede dengang en god og kreativ kok.

En aften fik hun en åbenbaring... Vi skulle have noget med kylling.. bacon... der skulle være grøn peber... og perleløg? ... Nååå ja, og Jensens Favorit Sauce. Og sådan blev det - og for søren hvor smagte det bare dejligt. Så var problemet bare, hvad vi skulle kalde retten. Ja, for den var jo nødt til at have et navn. Heidis Favorit-ret... Den kunne selvfølgelig ikke hedde andet.

Retten har vi ikke fået i mange år efterhånden, men i aften fik den en renæssance :) Den smager helt som jeg husker, og jeg tænker, at den med fordel også kunne laves med Jensens Whisky Sauce.


Ingredienser (2 pers.)
400 g. kylling
1 pk. bacon i skiver
1/2 glas perleløg
2 grønne peberfrugter
1 bt. Jensens Favorit Sauce
1/4 liter piskefløde
Salt og peber

Desuden:
Kogte ris

Fremgangsmåde:
  1. Tænd ovnen på 200 grader varmluft. 
  2. Saucen og fløden blandes i et ovnfast fad.
  3. Baconen skæres i mundrette stykker og steges sprødt på en varm pande. Det sprødstegte bacon drænes for fedt og kommes op i saucen.
  4. Kyllingen renses og skæres i mundrette bidder og steges i baconfedtet. Krydr med salt og peber. Når kyllingen er færdigstegt kommes den i saucen.
  5. Peberfrugterne skylles og skæres i passende stykker - jeg kan godt lide det rustikt - og kommes derefter i saucen sammen med perleløgene.
  6. Bland alle ingredienserne godt rundt i saucen og kom derefter fadet i ovnen og lad det varme godt igennem i ca. 20-30 minutter.
  7. Serveres til en gang kogte ris.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..