fredag den 22. januar 2016

Cremet og luftig kartoffelmos

I min familie elsker vi kartoffelmos - især min bedre halvdel og min søster. De er tossede med det. Jeg kan nu også godt lide kartoffelmos, især når den er luftigt, cremet og fløjlsblød. Der er flere forskellige metoder til at lave kartoffelmos, min fremgangsmåde er smør, mælk og æggeblommer. Der sker noget magisk, når man kommer en æggeblomme eller to i en kartoffelmos :)

Æggeblommer kan fint udelades - og kartoffelmosen bliver stadig dejlig. Jeg kan bare rigtig godt lide den effekt, de fine orange æggeblommer har på mosen.


Ingredienser (ca. 4 pers.):
1 kg. kartofler, f.eks. sorten Marabel
30 g. smør
2 dl. mælk
2 æggeblommer
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Kom dem i en gryde og tilsæt vand, så kartoflerne er dækket. Kog kartoflerne møre i 20-25 minutter.
  2. Når kartoflerne er kogt møre hældes vandet fra. Stil gryden med kartoffeltern tilbage på blusset i 1-2 minutter til alt overskydende væske er fordampet. 
  3. Tilsæt smørret mos det godt rundt. Hæld mælken ved og pisk mosen luftig med en elpisker. Tilsæt æggeblommerne og vend mosen godt rundt. Smag til med salt og peber.
  4. Velbekomme.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..