søndag den 25. december 2016

Pavlova

I min familie er julen - som i de fleste andre familier - fyldt med dejligt samvær :) Juleaften tilbringer vi med mine forældre, min søster og min mormor, 1. juledag holder vi julefrokost hos mine forældre, hvor både min svigermor, svigermormor samt mine to fastre kommer og 2. juledag er der kæmpe julefrokost hos min svigermor <3 Åhh, i kan næste fornemme, hvor meget lækker mad der ryger indenbords, ikke?


Julefrokosten 1. juledag er altid et sammenskudsgilde, og af en aller anden årsag er det blevet fast tradition, at jeg medbringer mørbrad med bløde løg og SOVS, samt dessert af en eller anden afskygning. Desserten bliver som oftest noget nemt og let, fordi tiden ikke er til de helt store armbevægelser :) I år bliver det en Pavlova-julekrans med vaniljeskum og friske bær. Jeg har pyntet den med kristtjørn i anledningen af julen og de er selvfølgelig IKKE spiselige :)

Pavlovaen kan laves flere dage i forevejen, og det gør det jo noget nemmere. Pak den blot ind i husholdningsfilm og opbevar den i en lufttæt beholder.

Ingredienser (ca. 10 pers.):
Pavlova:
6 æggehvider
350 g. sukker
1 tsk. eddike
1 tsk. majsstivelse

Vaniljeskum:
5 dl. piskefløde
1 spsk. vaniljesukker
50 g. flormelis

Bær:
200 g. jordbær
200 g. hindbær
200 g. blåbær
50 g. granatæblekerne

Fremgangsmåde:
  1. Pavlova: Forvarm ovnen til 120 grader alm. ovn.
  2. På et stykke bagepapir tegnes en cirkel på 30 cm. i diameter. I midten af den cirkel tegnes en mindre cirkel på ca. 15 cm. i diameter. Læg bagepapiret på en bageplade med den tegnede side nedad.
  3. Pisk æggehviderne i en røremaskine til de danner bløde toppe, når piskeriset tages op.
  4. Tilsæt sukkeret lidt efter lidt og pisk ved højeste styrke til sukkeret er opløst, og æggehviderne er blanke og danner stive hvide toppe, når piskeriset tages op.
  5. I en lille skål blandes eddike og majsstivelse sammen til en flydende masse.
  6. Hæld eddikeblandingen i æggehviderne under omrøring.
  7. Fordel marengsen på bagepapiret så det danner en krans - efter tegningen på bagepapiret. Lav en fordybning i miden med en spiseske, således at du har en rende at at fylde med vaniljeskum.
  8. Sæt kransen i ovnen og bag pavlovaen i 1 time og 40 minutter til den er sprød, men stadig hvid i overfladen. 
  9. Sluk ovnen og lad pavlovaen stå i ovnen til den er helt kold.
  10. Vaniljeskum: Kom piskefløde, vaniljesukker og flormelis i en skål og pisk det til en let og luftig flødeskum.
  11. Saml kransen: Kom vaniljeskummet i randen - det behøver ikke være så pænt det hele ;) Pynt kransen med de blandede bær og server den smukke lette pavlova.
  12. Velbekomme.








Ha' en dejlig dag.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..